trešdiena, 2023. gada 24. maijs

Īpašs un rets "Zaporožecs"

 















1960. gadā Zaporožjes automobiļu rūpnīcu atstāja pirmie ZAZ-965 komerciālie eksemplāri, kuriem bija lemts kļūt par pirmo vairāk vai mazāk "tautas" PSRS automobili. Kazaki devās izbraucienos pa valsti, pa dubļiem devās uz vasarnīcām, un vēlāk tika vairākkārt atgādināti jokos. 

Juviļjars: "Zaporožecs", ko jūs droši vien nezinājāt

IZLASESALEKSEJS OLEFIRENKOKOMENTĀRI

Īsāk sakot, automašīna ir ikoniska un tikko   apritēja 60 gadus  . Šajā gadījumā mēs nolēmām atsaukt atmiņā īpašos un retos kazakus.



NAMI-059



Nav noslēpums, ka oriģinālajam "Zaporožecam" bija jākļūst par "Moskviču": kompaktas automašīnas ar aizmugurējo dzinēju projektu MZMA izstrādāja kopā ar ASV. Un pirmais topošā ZAZ-965 prototips, kas tika prezentēts 1957. gadā, saucās "Moskvich" -444. Taču vēlāk projekta dokumentācija tika pārvesta uz Zaporožje, kur sākās modeļa sērijveida ražošana.

Tomēr Automobiļu pētniecības institūts nepameta projektu pat tad, kad tas mainīja dzīvesvietu. Tāpēc NAMI periodiski piedāvāja iespējas modernizēt padomju bestselleru. Viena no pirmajām šādām iespējām ir NAMI-059, kas parādījās pat pirms ZAZ-965 kļuva sērijveida.

Tas bija stikla šķiedras “šaušanas pārtraukums”, kas balstīts uz ZAZ-965, precīzāk, Projektu vadīja Boriss Fitermans, bet dizainu izstrādāja Jurijs Dolmatovskis. Ar visu ārējo līdzību ar Zhuzhik NAMI-059 diez vai var saukt par ZAZ-965 kopiju. Viņam pat bija cits dzinējs - divcilindru, kas tika uzstādīts tāda paša nosaukuma un Moskviča motociklam. Automašīna pirmo reizi tika demonstrēta 1958. gadā, bet sērijveida versija nekad nav notikusi.

ZAZ-965S

Slavenais "kupris" tika ražots no 1960. līdz 1969.  gadam. Papildus pamata versijām 965 un 965A modelis bija pieejams versijās invalīdiem (965AB / 965B / 965AR), bet eksportam - 965AE, kas pazīstama arī kā Jalta. Bet īpašiem mērķiem bija īpašas modifikācijas, kuras netika piedāvātas parastajam padomju proletārietim.







Viens no tiem ir ZAZ-965S, kur "C" ir "komunikācija". Modifikācija tika ražota no 1960. līdz 1962. gadam pēc PSRS Sakaru ministrijas pasūtījuma, un tai bija vairākas funkcijas, kas padarīja to ērtu vēstuļu savākšanu no pastkastēm pilsētās. Galvenais ir vadības ierīču izvietojums labajā pusē. Pateicoties pareizajai stūrei, pastnieks-šoferis uzreiz devās uz ietves un visātrāk un drošāk piekļuva korespondencei kastēs.

Paši burti tika glabāti uz Zaporožecas aizmugurējās platformas, kur parasti atradās aizmugurējie sēdekļi. Tas izturēja līdz 150 kilogramiem kravnesību un, pateicoties tukšajām sienām, nevis aizmugurējiem sānu logiem, bija gandrīz pilnībā atrauts no saules gaismas, kas, protams, ir pluss papīram.

Ārēji “savienotais” izcēlās ar raksturīgām sānu gaisa ieplūdēm, kas veda gaisu uz V4 no Melitopoles motoru rūpnīcas, kā arī ar uzrakstiem “komunikācija” bijušo sānu logu vietā. Līdz mūsdienām nav saglabājies neviens 965C eksemplārs – visi pēc kalpošanas laika beigām tika nežēlīgi sagriezti metālā. Klīst baumas, ka tika uzbūvētas nedaudz vairāk par 600 šīm mašīnām.






ZAZ-965P



Gandrīz katram PSRS autobūves uzņēmumam bija pikapi rūpnīcas vajadzībām. Šādas iekārtas palīdzēja nogādāt liela izmēra detaļas uz montāžas līnijām, izņemt ražošanas atkritumus utt. Pie VAZ līdzīga automašīna bija balstīta uz "pensu", GAZ tas tika izgatavots no Volgas. Neatpalika arī Zaporožjes automobiļu rūpnīca.

Pirmais, protams, bija pikaps uz ZAZ-965 bāzes, kuram tika piešķirts indekss 965P. Automašīna tika izgatavota pēc iespējas vienkāršāka: pāri pasažieru nodalījuma aizmugurējai daļai tika nogriezts jumts, starp priekšējo rindu un izveidoto bagāžnieku tika uzstādīta starpsiena ar logu - un viss, uz priekšu, lai mainītu! Tiesa, pateicoties paša Zaporožecu mazajai kravnesībai, kā arī tā izkārtojuma īpatnībām (motors joprojām atradās aizmugurējā pārkarē), pikaps praktiski neatšķīrās.

965P ražošana tika veikta, pamatojoties uz noraidītām parastajām virsbūvēm. Lai gan šī versija nekad netika ražota masveidā, vairāki eksemplāri tomēr izkrita ārpus rūpnīcas vārtiem. Un laika posmā no 1990. līdz 1992. gadam pikapu ražošana ZAZ vispār kļuva vairāk vai mazāk masīva. Tiesa, tie jau bija balstīti uz modernāku modeli 968M.

ZAZ-968AP















Faktiski tā pati koncepcija kā ZAZ-965P, bet balstīta uz ZAZ-968 pirms stila versiju. Radīšanas recepte ir identiska: bojāts korpuss ar daļēji nogrieztu jumtu, vertikāla siena un jauns pastiprinātājs. Tomēr atšķirībā no sērijas 968MP 968AP nebija paredzēts pārdošanai. Vairākas no šīm mašīnām tika izgatavotas gadu beigās, taču par šo modifikāciju ir ļoti maz informācijas.

ZAZ-966






Lai gan 965. modeļa izlaišana tika uzsākta tikai 1960. gadā, jau tajā laikā tika izstrādāts pēctecis. Piemēram, 1961. gadā tika redzēts topošais ZAZ-966: sānu gaisa ieplūdes atveru reljefi paneļi, sarežģīts priekšējais gals ar skaidri iezīmētām “uzacīm”, sānu logi vienmērīgi plūst uz leju. Bet seriālā, kā jūs un es zinām, ir pazudis visas šīs frills. Žēl gan!

ZAZ-970



1961. gadā Kommunar rūpnīcā Jurija Soročkina vadībā tika izveidota eksperimentālā kravas automašīna ZAZ-970, kas saņēma segvārdu "Točilo". Ļoti daudzsološais ZAZ-966 bija automašīnas pamatā – lai gan virsbūves dizains nepārskatāmi norāda uz saistību ar modeli.

ZAZ-970 kravnesība bija tikai 350 kilogrami, taču virziens šķita daudzsološs. Turklāt Rietumvācijā šādas automašīnas bija arī veiksmīgas - mēs runājam par oriģinālo Volkswagen Transporter. Tiesa, vācu modelim, pateicoties “zemākajam” boksera dzinējam, bija lielāks praktiskums.

Tas pat nonāca tiktāl, ka padomju laikraksti ar entuziasmu rakstīja, ka ZAZ-970 drīz kļūs masīvs. Bet tas neizdevās.

ZAZ-970B/970V







Kravas automašīna ZAZ-970 kļuva par sākumpunktu, lai izveidotu veselu Tselina transportlīdzekļu saimi, kurā ietilpa 970B kravas furgons, 970V kravas-pasažieru furgons un 970G pikaps. Projekta vadošais dizainers bija Ļevs Murašovs, MZMA dzimtais.

Tā kā automašīnas bija plānots darboties bezceļa apstākļos, bija nepieciešama pietiekama nesošās konstrukcijas stingrība. Ar izmēģinājumu un kļūdu palīdzību inženieri apmetās uz 0,7 mm biezu tēraudu, kas ražots gandrīz pāri ceļam - Zaporožstalē. Vēlāk visi pētījumu rezultāti tika nosūtīti uz VAZ, kur tie tika izmantoti, lai izveidotu Niva korpusu.

Tāpat kā ZAZ-970, 970B un 970V tika uzbūvēti uz ZAZ-966 vienībām. Abu mašīnu kravnesība bija 350 kilogrami, savukārt kravas-pasažieris 970B varēja pārvadāt tieši šos kilogramus vai nu kravas veidā, vai piecu pasažieru veidā. 970B sēdekļi bija noņemami, tāpēc to varēja viegli pārvērst par kravas automašīnu. Abas versijas parādījās 1962. gadā.  Tāpat kā ...

ZAZ-970G





Tāpat kā 970G, tas ir trešais šīs ģimenes loceklis. No slēgtajiem furgoniem tas atšķīrās tikai ar kravnesību, kas sasniedza 400 kilogramus! 970B / 970V un 970G bija lieliskas apvidus spējas, taču lielais nosēšanās un iekraušanas augstums (pusmetrs) un testu laikā atklātā sliktā uzticamība lika pielikt punktu projektam, kas kādreiz šķita ļoti daudzsološs.

ZAZ-971D






Bet ZAZ-971D paveicās nedaudz vairāk. Modifikācija ir ģimenes ideju attīstība to versijā Padomju Savienības bruņotajiem spēkiem. Ir gan nepretenciozi paneļi, gan faetona tipa virsbūve ar audekla apmetni un visu riteņu piedziņa.

Tika izgatavoti pieci 971D prototipi (trīs versijā ar garo garenbāzi, divi ar īsu garenbāzi), kas tika pilnveidoti un trīs gadus pārbaudīti Ukrainas PSR teritorijā. Pārbaužu secinājumi bija neapmierinoši: bojājumu un komentāru saraksts aizņēma astoņas ainavas lapas.

Neskatoties uz to, projekts vēsturē neiegāja nepamanīts: projekta dokumentācija noderēja ZAZ-969 (kas vēlāk pārtapa par LuAZ-969), kā arī TPK (LuAZ-967) izstrādē.

ZAZ-965 Pieredzējis



Kad NAMI strādāja pie Moskvich-444, institūtam tika atdalīti vairāki ārzemju analogie automobiļi: Iso Isetta, Bond Minicar, Lloyd 600 un citi mazie. Taču ārzemju automašīnas izrādījās interesantas ne tikai tehnoloģiju, bet arī dizaina ziņā. Tāpēc tie kļuva par iedvesmas avotu iespējamai ZAZ-965 "pārveidošanai".

Fotoattēlā parādīta viena no ZAZ-965 modernizācijas iespējām, kas izveidota pirmajā pusē. Kā redzams attēlā, "kupris" bija paredzēts iegūt monumentālāku priekšgalu, kas raksturīgs tā laika skandināvu un britu automašīnām, kā arī viltotu radiatora režģi ar plašu uzrakstu "Zaporožecs". Taču šis variants tika noraidīts: dāsna hroma elementu izmantošana izraisītu tautas auto cenas pieaugumu, kas nozīmē tās popularitātes kritumu.

Sport-900









Neskatoties uz plānveida ekonomiku un atkarību no valsts pasūtījumiem, neviens netraucēja NAMI darbiniekiem uzņemties iniciatīvu un brīvajā laikā izstrādāt ko interesantu. Tā parādījās Sport-900 - iespējams, viena no skaistākajām tā laika padomju automašīnām.

To veidoja iniciatīvas grupa, kuras sastāvā bija dizaineri Eduards Molčanovs un Fēlikss Khaydukov, inženieri Igors un Ļevs Durnovi, mākslinieks Vladimirs Jeļtiševs un ķīmiķis Anatolijs Sivorotkins. Automašīnas pamatā bija agregāti no ZAZ-965, tomēr, pateicoties stiklšķiedras korpusam, Sport-900 svēra par 125 kilogramiem mazāk nekā oriģināls – tikai 500 kilogramus. Un tas ir ar piezemēšanās formulu 2 + 2!

Laika posmā no 1963. līdz 1969. gadam tika ražotas tikai sešas no šīm mašīnām, kas nedaudz atšķīrās dizaina ziņā. Tie visi tika sadalīti starp sešiem vienas iniciatīvas grupas dalībniekiem. Diemžēl kupeja nesaņēma masu izplatīšanu.

NAMI-0100



NAMI-0100 ir kļuvusi par vienu no jaunākajām ZAZ-965 jaunināšanas iespējām. Tas parādījās beigās un kopumā bija bezjēdzīgs: līdz tam laikam jau bija pabeigta ZAZ-966 izstrāde, ar kuru viņi plānoja nomainīt novecojušo Hunchback. Lai gan smailais purns neizskatās smieklīgi.

NAMI-0137



Zaporožecu diez vai var saukt par komfortablu automašīnu, taču tai ir divas būtiskas problēmas, kurām nav nekāda sakara ar tā budžetu. Pirmais ir nerātns gaisa dzesēšanas dzinējs, kas siltā laikā mīl pārkarst. Otrais ir tieksme uz pārstūrēšanu, kas izskaidrojama ar izkārtojuma iezīmēm.

Abas problēmas teorētiski atrisināja NAMI-0137 prototips. Pirmkārt  , tas tika aprīkots ar modernizētu MeMZ dzinēja versiju ar palielinātu darba tilpumu un šķidruma dzesēšanu. Otrkārt  , automašīnai bija priekšējo riteņu piedziņa, kas padarīja tās uzvedību paredzamāku.

Bija plānots, ka šāds Zaporožecs kļūs par galveno taksometru mazpilsētās. Tomēr projektam, kas testēšanā izrādījās izcils, nekad netika dota zaļā gaisma. Jo tajā laikā jau tika ražots ZAZ-966, un gan ZAZ, gan MeMZ modernizēt zem jaunā koncepta izrādījās pārāk sarežģīti un dārgi.

El Motors kuprītis


















Iespējams, tieši tādu viņi vēlētos redzēt Zaporožjes automobiļu rūpnīcā ZAZ-965. Diemžēl Humpbacked "Clockwork Orange" eksistē vienā eksemplārā un tagad atrodas Retro Union muzejā (Sanktpēterburga).

Ar visu ārējo līdzību ar Hunchback, automašīnai nav nekāda sakara ar kazakiem. Tā pamatā ir tērauda monokoks, kas pārklāts ar stikla šķiedras paneļiem. Virsbūves spēka struktūrai ir piestiprinātas sviras balstiekārtas un divi sinhronizēti dzinēji no Yamaha YZF R1. Pēdējie kopā attīsta 300 zirgspēkus. SuperZAZ ir arī divas pārnesumkārbas, abas ir secīgas un nodod saķeri uz aizmugurējo asi.

Sakarā ar to, ka automašīnas masa ir tikai 800 kilogrami, tā dinamika ir cienīga pat pēc mūsdienu standartiem: paātrinājums līdz 100 kilometriem stundā aizņem 4 sekundes. Un   ar tādu Zaporožecu var konkurēt tikai tas, kurš pirms neilga laika tika krustots ar Lotus Exige . https://mag.auto.ru/article/unknownzazjubilee/ ZAZ-965












2019. gada vasarā par šo superkupru rakstīja visi automobiļu izdevumi – jo ZAZ-965 un Lotus Exige hibrīdi nav sastopami katru dienu. Unikālais projekts, kas tapis ar ārvalstu kompāniju līdzdalību, šobrīd tiek lēsts aptuveni 20 miljonu rubļu apjomā. Tas ir, 1250 reizes dārgāk nekā Gorbati maksāja Padomju Savienībā pirms naudas reformas.

Papildus britu sporta auto šasijai un dzinējam Zhuzhik izmēģināja Harley-Davidson priekšējos lukturus, Bentley elektrisko sūkni un augstākās kvalitātes audio sistēmu ar Yamaha skaļruņiem. Integrētais drošības būris un Schroth četrpunktu drošības jostas atbild par pilota un pasažiera drošību, bet Webasto salokāmais auduma jumts – par svaiga gaisa un D vitamīna piegādi.
https://mag.auto.ru/ raksts/padomju pasūtījuma automašīnas/

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru